maandag 17 maart 2014

Knutselen: Slingers voor een piratenfeestje #1

Volgende maand is het zover: dan wordt mijn oudste dochter 3 jaar! Alle redenen om een feestje te geven. Zelf weet ze al heel goed wat ze wil en op de vraag wat ze voor feestje wil, antwoord ze telkens weer: "Pieteratuhfeesje!"
Een piratenfeestje dus. Voor mijn meisje. Prima!

Tijdens onze dagelijkse knutsel uurtjes zijn we dan alvast maar begonnen met wat dingen voor te bereiden en een beetje in de piratenstemming te komen.

Vandaag stond op het programma: het maken van een slinger!
Geheel in het thema van piraten, hebben we de slingers gemaakt in de kleuren rood, zwart en wit. En omdat het natuurlijk een meisjes-piratenfeestje wordt heb ik er dan ook maar de kleur roze aan toegevoegd.




Wat heb je nodig?
- Schaar / kleuterschaartje
- Lange stroken papier in de kleuren wit, zwart, rood en roze
- Knutsellijm


Zet jezelf en je peuter of kleuter aan het werk door de stroken in stukken te knippen van ongeveer 10 cm lang. Mijn peuter is nog niet heel erg handig met haar schaartje, en ze heeft ook geen idee wat 10 cm ongeveer is, dus zijn het kleine frommeltjes papier geworden die ze grotendeels heeft afgescheurd.
Maakt niet uit, mama doet het voorbereidende werk wel.

Vervolgens pak je de lijm en doe je hiervan een beetje op een kant van het strookje papier.



Daarna de moeilijkste stap voor jonge kindjes, maar ik moet zeggen dat het mijn meid al wel goed af ging! Je plakt het strookje papier waar de lijm op zit op de andere kant van het andere uiteinde, zodat je een dichte cirkel krijgt. Vervolgens pak je weer een nieuw strookje papier, doe je er wat lijm op en haalt deze door de eerste cirkel heen. Je plakt hem op dezelfde manier weer vast. 


Als je dit vaak genoeg herhaalt krijg je vanzelf een mooie slinger. Maak diverse slingers met verschillende kleurpatronen. Ik heb mijn dochter er toch meer dan een uur mee zoet weten te houden!


Het resultaat is een tas vol met slingers die we volgende maand op haar feestje gaan gebruiken om alles mooi te gaan versieren. 





Heel veel knutselplezier!







Geen opmerkingen:

Een reactie posten